• يکشنبه ٩ مهر ١٤٠٢-١٥:١٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٥٨٣
در صحن شورا صورت گرفت:8-180

قرائت گزارش محله‌گردی «جوادیه»‌ منطقه 14 توسط عضو شورای شهر تهران

ناصر امانی، گزارش محله‌گردی محله «جوادیه»‌ در منطقه 14 را در یکصد و هشتادمین جلسه شورای قرائت نمود و به معضلاتی از جمله وضعیت نامناسب نگهداشت شهر و جولان موش‌ها، سونامی املاک متروکه، مشکلات عبور و مرور و برخی آسیبهای اجتماعی این محله اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران در یکصد و هشتادمین جلسه شورا گزارش محله‌گردی محله «جوادیه»‌ در منطقه 14 را قرائت کرد. او در ابتدا مناسبت‌های گذشته و پیش‌رو به ویژه میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع) و روز آتش‌نشانی و یاد شهدای آتش‌نشان را تبریک گفت. 
امانی در ادامه گفت:‌ منطقه 14 شهرداری تهران که به درستی دارالمومنین خوانده می‌شود 21 محله دارد که دو سوم این محلات یعنی 14 محله را محلات کم برخوردار و نیازمند توجه و توسعه تشکیل می‌دهند؛ یعنی 14 محله از 21 محله منطقه 14 جزو 2020 محله‌ای است که در کشور به عنوان محلات کم برخوردار ثبت شدند و نیازمند توجه و توسعه‌اند. پنج محله از این 14 محله در ناحیه دو منطقه هستند که جمعا 153000 نفر جمعیت دارند و بنده گزارش محله شیوا را در گزارش‌های قبلی به استحضار اعضای شورا و اصحاب رسانه رساندم. گزارش امروز این جانب به محله جوادیه منطقه 14 اختصاص دارد با 28000 نفر جمعیت که از 16 هکتار بافت فرسوده ناحیه دو بیشترین مساحت آن به محله شیوا  و جوادیه اختصاص دارد؛ یعنی بافت قالب محله که حدود 40 درصد است را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. 
او ادامه داد: میدان کوچک ورودی محله به نام بروجردی است و سردیسی قدیمی در لا به لای فضای سبز میدان نصب شده ولی هیچ نوشته یا کتیبه‌ای ندارد. مردم می گویند ظاهرا متعلق به مرحوم آیت‌الله عظمی بروجردی است و به همین دلیل میدان را میدان بروجردی نام‌گذاری کردند. کسانی که می‌خواهند پیاده رد شوند می‌توانند این سردیس را ببینند؛ ولی به دلیل این که وسط درختان است توسط خودروهای عبوری دیده نمی‌شود. در ابتدای تأسیس این محله به نام محله بروجردی بوده، ولی نمی‌دانیم چرا بعدا به جوادیه تغییر نام پیدا کرده است. در تهران وقتی می‌گوییم جوادیه، معمولاً جوادیه منطقه 16 (کشتارگاه) در ذهن می‌آید و وقتی می‌گوییم جوادیه منطقه 14 کسی خیلی ارتباط برقرار نمی‌کند و جز مواردی است که باید در نام‌گذاری محلات تجدیدنظر کنیم.
امانی گفت: سرانه فضای سبز محله جوادیه تقریبا صفر است و هیچ بوستان و پارک محله‌ای ندارد و تنها فضای سبز متعلق به باغ‌پرورش گلی است که توسط اداره اوقاف اجاره داده شده که در صورت توافق با اداره اوقاف امکان دارد این باغ را با یک هزینه کم به یک بوستان محلی تبدیل کنیم؛ یعنی کاملا آماده است و اگر شهرداری با اوقاف توافق کند ظرف دو هفته آقای مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اینجا را برای محله به بوستان تبدیل کند؛ چون همین حالا هم محل پرورش گل و گیاه است و اوقاف به یک فرد حقیقی اجاره داده که ظاهرا چند ساله است و با قیمت پایینی هم اجاره داده که البته کار ارزشمندی می‌کنند که پرورش گل و گیاه است. اگر شهرداری همت کند و با اداره اوقاف یا تهاتر کند یا آن را تملک کند خیلی راحت به یک بوستان تبدیل می‌شود. این باغ دیواری دارد که پشت آن محل تجمع معتادین است و شب‌ها در آنجا آتش روشن می‌کنند و زیبایی فعلی این باغ را نیز از بین بردند.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در میدان باغچه بیدی تعدادی درخت قدیمی و ارزشمند وجود دارد و زمین آن خاکی است. وضع میدان این طور است که در ساعت 9:30 صبح معتادان و کارتن‌خواب‌ها خیلی راحت در حال صرف صبحانه و دیگر کارها هستند و به گفته مردم شب‌ها وضعیت این میدان غیر قابل توصیف است. در حاشیه این میدان یک ملک متروکه است که در و پنجره‌اش به سرقت رفته و معتادان و کارتن‌خواب‌ها شب‌ها از این ملک متروکه به عنوان خوابگاه استفاده می‌کنند. دو سینمای قدیمی محله نیز متروکه و بلا استفاده رها شده و همانند تعداد دیگری از املاک مورد تعرض سارقان قرار گرفته و پناهگاه معتادان و کارتن خواب‌ها شده است. به دلیل وجود این املاک متروکه و حضور این افراد از یک سو و کمبود روشنایی در شب از سوی دیگر امنیت محله تحت تاثیر قرار گرفته و به احساس ناامنی مردم محله دامن می‌زند. علی‌رغم کمبود شدید سرانه فضای سبز، وضعیت نگهداری درختان و فضای سبز حاشیه معابر و خیابان‌ها مناسب نیست و مردم می‌گویند آبیاری درختان را خودشان انجام می‌دهند و در بسیاری مواقع ناچارند از فاضلاب جاری در جوی برای آبیاری درختان استفاده کنند که منجر به آفت‌زدگی و خشک شدن آنها می‌شود.
امانی تأکید کرد: وضعیت نظافت به ویژه لایروبی جوی‌ها، نگهداری و شست‌و‌شوی مخازن ضعیف است و به صورت طبیعی جولان حیوانات موزی را به دنبال دارد و مردم از کارآمد نبودن طعمه‌گذاری برای این حیوانات و تاثیر آن در کاهش جمعیت‌شان شکایت دارند و راهکار موثرتری از مدیریت شهری توقع دارند. مردم می‌گویند موش‌های تهران واکسینه شده‌اند و با طعمه‌گذاری جمعیت‌شان کنترل نمی‌شود و باید یک فکر اساسی برای موش‌ها در تهران کنند. البته این مشکلی است که در همه کلان شهرهای دنیا وجود دارد و خاص تهران نیست؛ اما به عنوان یک گلایه مردم ناچاریم بگوییم و واقعیتی است که وجود دارد. شهرهایی مثل پاریس و نیویورک هم با بحث جولان موش ها مواجهند. وقتی زباله جمع می‌شود و جوی‌ها لایروبی نمی‌شوند به طور طبیعی موش هم پیدا می‌شود. با واگذاری مسئولیت تنظیف شهر به سازمان مدیریت پسماند مدتی است ناظرین این سازمان در مناطق حضور دارند و از طریق نظارت میدانی و کنترل عملکرد پیمانکاران خدمات شهری تلاش می‌کنند شرایط را بهبود ببخشند؛ برای مثال شرکت پیمانکار ناحیه دو منطقه 14 همزمان در منطقه 13 و بهشت زهرا هم حضور دارد؛ یعنی یک پیمانکار هم در این ناحیه، هم در منطقه 13 و هم در بهشت زهرا حضور دارد که برابر اظهارات شهردار ناحیه بسیار بیشتر از آنالیز قرارداد امکانات و ماشین‌آلات در ناحیه به کار گرفته؛ اما باز هم شرایط مناسب نیست. گزارش آماری پر‌درخواست ترین پیام‌های شهروندان از سامانه 137 در شش ماهه اول سال 1402 نشان می‌دهد 10 موضوع پر درخواست مردم از شهرداری به ترتیب عبارت است از نظافت معابر و کوچه‌ها، لایروبی جوی‌ها، جمع‌آوری زباله و ضایعات، آلودگی صوتی و محیطی ناشی از ساخت و ساز، ترکیدگی لوله آبیاری باغچه‌ها،  سد معبر دستفروشی و وانت‌ها،‌ طعمه‌گذاری موش‌ها،‌ جمع‌آوری خاک و نخاله، آبیاری درختان و باغچه‌ها و فضای سبز و در نهایت رفع خطر درختان خشک و در حال سقوط. یعنی به جز رفع آلودگی ناشی از ساخت و ساز، 9 درخواست مردم از سامانه 137 عموماً به نگهداشت شهر بر می‌گردد؛ همان چیزی که همیشه در گزارش‌های محله‌گردی به آن اشاره می کنم و مردم این را به عنوان خواسته اول خود مطرح می‌کنند و شهرداری هم این موضوع را قبول دارد و در سامانه 137 به عنوان گزارش رسمی منتشر می‌کند.
امانی در ادامه با بیان اینکه به جز پنج مسجد و سه حسینیه ثابت،‌ سرانه ورزشی و فرهنگی دیگری در محله وجود ندارد؛‌ گفت:  به هر حال وقتی محله محروم است؛ طبعاً سرانه فرهنگی و ورزشی هم ندارد. مسجد و حسینیه در منطقه 14 فوق‌العاده زیاد است و اینها کمبود سرانه‌های فرهنگی را با برنامه‌هایی که مساجد و حسینیه‌های،‌ جبران می‌کند. در طول ماه‌های محرم و صفر صدها حسینیه در آنجا برپا می‌شود. در یک سال اخیر در سطح ناحیه دو،  1200 تن آسفالت و 10000 متر نهر و جدول ساخته شده که تشکر می‌کنم. کانیوهایی که می‌بینید قبلا نهرهای پر از زباله بوده و در حال حاضر جمع شدند و به کانیو تبدیل شدند و مردم از این بابت از شهرداری تشکر می‌کردند و راضی بودند؛ اما فقط خیابان‌ها آسفالت شده‌اند و پیاده‌روها را هنوز شروع نکردند که گفته شد مشکل کمبود آسفالت دارند. 
این عضو شورا تأکید کرد: در زمینه مسائل اجتماعی علاوه بر آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور معتادان و کارت‌خواب‌ها، حضور اتباع به ویژه زنان سرپرست خانوار که شوهرانشان را در جنگ کشور همسایه از دست دادند و با فرزندانشان به ایران مهاجرت کردند و در این محلات ساکن شدند مساله‌ای است که قدری مردم را دچار دغدغه کرده است. ما به هیچ عنوان نمی خواهیم در بوق بیگانه‌ستیزی که اخیرا برای یکی از کشورهای همسایه در کشور دامن زده می‌شود بدمیم و آنهایی که با دلیل سیاسی این بوق را به صدا در می‌آورند را قبول نداریم و همنوا با آنها نیستیم؛ اما به عنوان واقعیتی که سبب نگرانی مردم شده و می‌گویند سازمان‌دهی کنید،؛ مطرح می‌کنیم. کسی مخالف حضور این افراد در محلات تهران نیست و  فقط  می‌گویند متولی پیدا شود و آنها را سامان‌دهی کنند. 200 خانواری که در محله کوچک جوادیه منطقه 14 با بچه‌های‌شان حضور دارند، به کمک مالی و خانه نیاز دارند بلاخره به شکلی سامان‌دهی شوند.
امانی تأکید کرد: موضوع پارکینگ و کمبود آن در این محلات به دلیل عرض کم معابر و تراکم جمعیت و بافت فرسوده قالب،‌ نسبت به سایر محلات مردم را بیشتر آزار می‌دهد. بعضی از معابر این قدر عرض‌شان کم است که مردم اگر بخواهند نوسازی کنند برای تامین پارکینگ دچار مشکل می‌شوند. ترافیک و سد معبر وانتی‌ها حد فاصل خیابان نیکنام تا بروجردی یکی دیگر از مشکلات محله است.
او در ادامه خواسته‌های مردم را به اختصار قرائت کرد و گفت: اول؛‌ تملک یا توافق با اداره اوقاف جهت تبدیل باغ پرورش گل و گیاه به بوستان محلی. دوم؛ سامان‌دهی میدان باغچه بیدی و میدان بروجردی و جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها،‌ سوم؛‌ تعیین تکلیف املاک متروکه و مخصوصا تخریب املاکی که در معرض خطر ریزش هستند. شهرداری می‌گوید نامه‌نگاری کردیم و مالکین مراجعه نکردند. در هر منطقه یک مدیریت بحران داریم که جلسه تشکیل می‌دهد و شهرداری بر اساس ماده 55 قانون می تواند ساختمان‌های پر خطر را تخریب کند و حتی با درصدی هزینه املاکی که در خطر است  را از مالک بگیرد. چهارم؛ جمع‌آوری  تیرهای برق مزاحم که یکی از مشکلات محلات کم برخوردار است. پنجم؛ تأمین روشنایی معابر به ویژه در اماکن بی دفاع شهری. ششم؛ تکمیل آسفالت خیابان‌ها و سامان‌دهی پیاده‌روها. هفتم؛ سامان‌دهی ترافیک و سد معبر خیابان نیکنام تا میدان بروجردی که امیدواریم در اولویت کار آقای یزدی و همکارانش در منطقه 14 قرار بگیرد و به تدریج این مشکلات را برطرف سازند. 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: